Spør om katalogisering

For en del typer spørsmål kan du spørre andre bibliotekansatte med erfaring i stedet for å kontakte BIBSYS Brukerstøtte. Kontakten foregår via e-post. Vanligvis får du svar ganske raskt (i løpet av et par dager). Hvis spørsmålet er vanskelig, eller i hektiske perioder, kan det ta lenger tid.

Katvakt

Katvakt består av personer med bred erfaring fra katalogisering, og tar seg av spørsmål om katalogisering og katalogiseringsregler. Eksempler på spørsmål:

  • Tolkning av katalogiseringsregler
  • Feil i autoritetsposter
  • Tvilstilfeller ved monografi-periodika-katalogisering

Send epost til Katvakt

Feil i autoritetsposter

Det er begrenset tilgang til å rette feil i autoritetsposter. Alle medlemmene i Katvakt har slik rettetilgang, og de kan hjelpe deg med å rette. Du sender melding om autoritetsfeil bare hvis det er mange objektposter involvert, eller hvis du er usikker på hva som er riktig autoritetsform. Gjør mest mulig undersøkelser på forhånd, slik at det går raskt for Katvakt å rette. Hvis det er få objektposter involvert, kan du rette selv.